Η ελληνική ναυτιλία εμφανίζει σημαντική άνοδο στη γυναικεία εκπροσώπηση σε έναν παραδοσιακά ανδροκρατούμενο τομέα. Σύμφωνα με την έρευνα του Καθηγητή του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, Γαβριήλ Αμίτση, που παρουσιάστηκε στην 3η Έκθεση του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου (ΝΑΤ) στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης (ΔΕΘ), η χώρα καταγράφει ποσοστό 7,8% γυναικείας ναυτικής απασχόλησης το 2024, όταν ο παγκόσμιος μέσος όρος για το 2021 ήταν 1,2% και ο ευρωπαϊκός μέσος όρος για το 2022 ήταν 2,4%. Τα στοιχεία δείχνουν 2.048 γυναίκες ναυτικούς, σχεδόν όλες Ελληνίδες (99%), που αποτελούν το 7,8% του στόλου, αύξηση 11,4% σε σχέση με το 2023 (1.838) και πενταετή άνοδο 65,6%.
Επιπλέον, ειδικά τον Αύγουστο του 2024, λόγω αυξημένης ζήτησης σε ακτοπλοΐα, κρουαζιέρα και τουριστικές θαλάσσιες μεταφορές, ο αριθμός κορυφώθηκε στις 1.415 γυναίκες, σημειώνοντας άνοδο 11,8% έναντι 1.265 τον ίδιο μήνα του 2023. Παράλληλα, οι γυναίκες δόκιμοι/εκπαιδευόμενες αποτελούν το 11,8% των σπουδαστών στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ), αυξημένο κατά δύο μονάδες από το προηγούμενο έτος. Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Ναυτιλίας, στις 12 ΑΕΝ της χώρας από τους 1.523 νέους σπουδαστές, οι 240 είναι γυναίκες. Η πρόοδος είναι εμφανής, αλλά το πλήρες άνοιγμα σε ηγετικές θέσεις και η βελτίωση των συνθηκών εργασίας παραμένουν αναγκαία.
Η ηθική αξιολόγηση της κατάστασης υπαγορεύει την προτεραιοποίηση του καθήκοντος προς τον άλλον και την τήρηση κανόνων που θα μπορούσαν να γίνουν καθολικοί: η πολιτική και θεσμική δράση πρέπει να διασφαλίζει ίση πρόσβαση σε ευκαιρίες, αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας και προστασία από παρενόχληση. Η κοινωνία οφείλει να προβάλει τη δέσμευση για σεβασμό της ανθρώπινης αξιοπρέπειας ως καθήκον και όχι ως επιλογή, ενθαρρύνοντας εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες, δίκαιες προαγωγικές διαδικασίες και μέτρα για μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων της ναυτιλίας. Η συστηματική εφαρμογή αυτών των αρχών θα βελτιώσει την κοινωνική συνοχή και το περιβάλλον, μετατρέποντας τη δυναμική συμμετοχή των γυναικών σε σταθερή πρόοδο.