ΑρχικήΕλλάδαΚυκλοφοριακό στην Αθήνα: ο Κηφισός ως μαύρη τρύπα

Κυκλοφοριακό στην Αθήνα: ο Κηφισός ως μαύρη τρύπα

Ο συγκοινωνιολόγος Σταύρος Κωνταντινίδης μίλησε στο Direct του protothema.gr και τον Γιώργο Ευγενίδη για τα κρίσιμα προβλήματα των αστικών μεταφορών στην Αθήνα και τις απαιτούμενες λύσεις. Η συζήτηση εστίασε τόσο σε μικρής κλίμακας παρεμβάσεις, όπως η πεζοδρόμηση της Βασιλίσσης Όλγας από τον Δήμο Αθηναίων, όσο και σε στρατηγικά ζητήματα που αφορούν το συνολικό σχεδιασμό δημόσιου χώρου και μετακινήσεων.

Ο κ. Κωνταντινίδης τόνισε ότι η Βασιλίσσης Όλγας έχει χαρακτηριστικά ευρωπαϊκής ακτινοβολίας και χρειάζεται περαιτέρω εξέλιξη για να δημιουργηθούν χώροι πρασίνου και να ενισχυθεί η πεζή κίνηση. Επισήμανε ότι η έλλειψη δημόσιου χώρου παραμένει το μεγαλύτερο πρόβλημα της πόλης και ότι «Μας λείπει το κοινό ευρωπαϊκό πρότυπο», καθώς η Αθήνα δεν έχει ακολουθήσει το παράδειγμα άλλων μητροπόλεων που προωθούν πεζοδρομημένα κέντρα.

Για τα κυκλοφοριακά «αγκάθια», ο συγκοινωνιολόγος χαρακτήρισε τον Κηφισό κεντρικό σημείο συμφόρησης: «Ο Κηφισός είναι η “μαύρη τρύπα” του κυκλοφοριακού», και επισήμανε την έλλειψη στρατηγικής παρέμβασης σε κρίσιμες ώρες. Πρόσθεσε την ανάγκη αναβάθμισης των κόμβων και των εισόδων, σχολιάζοντας ότι «Απορώ πώς η κυβέρνηση δεν έχει κάνει λίφτινγκ στους κόμβους και τις εισόδους», ενώ το μποτιλιάρισμα της πρωινής και απογευματινής αιχμής προκαλεί εκτεταμένες καθυστερήσεις.

Ως λύση πρότεινε ενίσχυση των δημόσιων συγκοινωνιών και επενδύσεις στο δίκτυο: «Πρέπει να επενδύσουμε στην επέκταση των μέσων μαζικής μεταφοράς και στη δημιουργία πυκνών δικτύων λεωφορείων που θα τροφοδοτούν το μετρό», υπογραμμίζοντας ότι το υπάρχον μετρό είναι ακόμα αραιό. Αναφέρθηκε επίσης στην ανάγκη αυστηρότερης εφαρμογής του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και στην ενίσχυση των ποινών, επισημαίνοντας ότι οι τρεις μεγαλύτερες απειλές είναι το αλκοόλ, το κινητό και η έλλειψη μέτρων προστασίας.

Η ηθική ανάγνωση των προτάσεων επιβάλλει τη λήψη αποφάσεων με γνώμονα το κοινό καλό και το σεβασμό της ασφάλειας των πολιτών. Οι δημόσιες πολιτικές πρέπει να θεσπίζονται ως γενικεύσιμες αρχές που προάγουν τη μείωση της ρύπανσης, την ασφάλεια και την ισότιμη πρόσβαση στον χώρο της πόλης. Πολίτες και φορείς οφείλουν να συμπεριφέρονται με αίσθημα καθήκοντος: να προτιμούν βιώσιμα μέσα μετακίνησης, να τηρούν κανόνες κυκλοφορίας και να υποστηρίζουν μέτρα που βελτιώνουν το δημόσιο χώρο για το συλλογικό όφελος και το περιβάλλον.