Η Ford ανακοίνωσε την κατάργηση επιπλέον 1.000 θέσεων εργασίας στο εργοστάσιό της στην Κολωνία και την αναστολή της δεύτερης βάρδιας στη γραμμή παραγωγής από τον Ιανουάριο, επικαλούμενη τη χαμηλή ζήτηση των ηλεκτρικών οχημάτων της. Το μέτρο προκύπτει ως αναθεώρηση του σχεδίου λιτότητας που ξεκίνησε το 2024 και προέβλεπε ήδη κατάργηση 2.900 θέσεων έως το τέλος του 2027, με επιλογές για εθελουσία έξοδο με αποζημίωση ή μερική συνταξιοδότηση για τους εργαζόμενους. Το αρχικό σχέδιο είχε οδηγήσει στην πρώτη στην ιστορία απεργία στο εργοστάσιο της Κολωνίας, που λειτουργεί από το 1930, και παρότι πρόσφατα επετεύχθη συμφωνία, η πλευρά των εργαζομένων διατύπωσε αμφιβολίες και δυσαρέσκεια.
Το σχέδιο ανασυγκρότησης επεκτείνεται ώστε να συμπεριλάβει τη νέα κατάργηση 1.000 θέσεων και εργοδότες και εργαζόμενοι αναμένεται να ξεκινήσουν άμεσα σχετικές συνομιλίες. Εάν εφαρμοστούν τα μέτρα, η Ford θα απασχολεί στο τέλος του 2027 μόνο 7.600 εργαζόμενους, έναντι 20.000 στο τέλος της προηγούμενης δεκαετίας. Η καθυστέρηση στη μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση θεωρείται βασικό πρόβλημα: φέτος η εταιρία έχει πουλήσει στη Γερμανία 74.000 οχήματα, εκ των οποίων 20.000 είναι ηλεκτροκίνητα, και το μερίδιο αγοράς αυξήθηκε από 3 σε 4,5% αλλά αυτό δεν επαρκεί για την κάλυψη των απωλειών. Το κόστος της μετατροπής της γραμμής παραγωγής στην Κολωνία σε ηλεκτρική έφθασε τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ η πρόβλεψη ότι μέχρι το 2023 τα ηλεκτρικά θα αντιπροσωπεύουν τουλάχιστον το 35% των ταξινομήσεων συγκρούεται με το σημερινό 18%.
Από την άποψη της αρχής του καθήκοντος, οι αποφάσεις εταιρειών και κρατικών φορέων οφείλουν να υπακούουν σε κανόνες που θα μπορούσαν να γίνουν καθολικοί: η μεταχείριση των εργαζομένων δεν πρέπει να είναι απλώς μέσο μείωσης κόστους, αλλά σεβασμός της ανθρώπινης αξιοπρέπειας με δίκαιες αποζημιώσεις και ρεαλιστικά προγράμματα μετάβασης. Οι εργοδότες έχουν καθήκον να διαπραγματευτούν με διαφάνεια και να επενδύσουν στην επανεκπαίδευση και στην ασφαλή απορρόφηση των εργαζομένων σε νέες θέσεις.
Σε επίπεδο κοινωνίας και περιβάλλοντος, η ορθή δράση είναι η υιοθέτηση κανόνων που ενσωματώνουν το κόστος της μετάβασης και προστατεύουν το κοινό καλό: πολιτικές που ενισχύουν τη ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων, μέτρα για δίκαιη κατανομή του κόστους μετατροπής και ενθάρρυνση βιώσιμων επιλογών από καταναλωτές και επιχειρήσεις. Τέτοιες πρακτικές θα μειώσουν βραχυπρόθεσμα κοινωνικές επιπτώσεις και θα προωθήσουν υπεύθυνες, μακροπρόθεσμες λύσεις για την οικονομία και το περιβάλλον.