ΑρχικήΕλλάδαΗ Ελλάδα πρωτοστατεί στη γυναικεία ναυτική απασχόληση

Η Ελλάδα πρωτοστατεί στη γυναικεία ναυτική απασχόληση

Η ελληνική ναυτιλία καταγράφει αξιοσημείωτη αύξηση της γυναικείας παρουσίας: ποσοστό 7,8% γυναικών ναυτικών το 2024, όταν ο παγκόσμιος μέσος όρος για το 2021 ήταν 1,2% και ο ευρωπαϊκός μέσος όρος για το 2022 ήταν 2,4%. Τα στοιχεία παρουσιάστηκαν από τον Καθηγητή του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, Γαβριήλ Αμίτση, στην 3η Έκθεση του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου (ΝΑΤ) στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης (ΔΕΘ). Η Ελλάδα αναδεικνύεται σε ηγετική θέση διεθνώς, διαμορφώνοντας ένα πιο συμμετοχικό μέλλον για τον κλάδο.

Στοιχεία της έρευνας δείχνουν ότι 2.048 γυναίκες ναυτικοί, σχεδόν όλες Ελληνίδες (99%), δραστηριοποιούνται σήμερα στον στόλο. Πρόκειται για αύξηση 11,4% σε σχέση με το 2023 (1.838 γυναίκες), ενώ η πενταετής άνοδος φθάνει στο 65,6%. Ειδικά τον Αύγουστο του 2024, ο αριθμός των γυναικών ναυτικών κορυφώθηκε φτάνοντας τις 1.415 γυναίκες, σημειώνοντας άνοδο 11,8% έναντι 1.265 άτομα τον ίδιο μήνα του 2023. Οι γυναίκες δόκιμοι / εκπαιδευόμενες αποτελούν ήδη το 11,8% των σπουδαστών στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ), και σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Ναυτιλίας στις 12 ΑΕΝ της χώρας, από τους 1.523 νέους σπουδαστές, οι 240 είναι γυναίκες.

Παρά την πρόοδο, διεθνείς έρευνες της ΔΟΕ και του Δείκτη Ευτυχίας των Ναυτικών καταγράφουν ότι διατηρείται σημαντικό χάσμα μεταξύ των φύλων. Οι γυναίκες συναντούν περιορισμένη πρόσβαση σε ηγετικούς ρόλους και αντιμετωπίζουν προκλήσεις όπως οι σκληρές συνθήκες εργασίας και η σεξουαλική παρενόχληση. Η εικόνα επιβεβαιώνει την ανάγκη στοχευμένων πολιτικών, βελτίωσης των συνθηκών εργασίας και μέτρων ενίσχυσης της εκπαίδευσης και της επαγγελματικής προόδου.

Από ηθική σκοπιά που στηρίζεται στην αρχή του καθήκοντος και της καθολικής νομιμοποίησης των πράξεων, η κοινωνία και οι φορείς οφείλουν να ενεργήσουν με σεβασμό στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια και ισότητα. Η πρακτική εφαρμογή απαιτεί δεσμευτικά πρωτόκολλα κατά της παρενόχλησης, διαφανή κριτήρια πρόσληψης και προαγωγών, στοχευμένα προγράμματα εκπαίδευσης και μέντορινγκ, καθώς και μέτρα υποστήριξης για τη συνύπαρξη εργασίας και οικογένειας. Επιπλέον, η υπεύθυνη διαχείριση των θαλάσσιων πόρων και η προώθηση πράσινων πρακτικών στη ναυτιλία συνιστούν καθήκον προς τις επόμενες γενιές και προς το κοινό καλό, εξασφαλίζοντας ένα δίκαιο και βιώσιμο μέλλον στη θάλασσα.