Στα εγκαίνια του νέου Τμήματος Ηλεκτρολόγων-Ηλεκτρονικών των Τσάκος Ελληνικών Εκπαιδευτηρίων Ναυτικών Σπουδών (ΤΕΕΝΣ), την Παρασκευή 12 Σεπτεμβρίου, ανασύρθηκε μια επιστολή του 1954 που σηματοδοτεί την αρχή της δημόσιας αναγνώρισης της πορείας του Παναγιώτη Τσάκου. Η συγκίνηση από την ιστορική αναφορά συνδέθηκε με την παρουσία της νέας γενιάς και τη συνέχιση της ναυτικής παράδοσης μέσα από εκπαιδευτικά έργα και υποδομές.
Η επιστολή είχε σταλεί από τον τότε γυμνασιάρχη των Καρδαμύλων, Αγησίλαο Λέντζο, προς τον ιδρυτή του Λιβανείου Γυμνασίου, Νικόλαο Γεωργίου Λιβανό, και ανέφερε ότι ο Παναγιώτης Ν. Τσάκος συγκαταλεγόταν ανάμεσα στους τρεις αριστούχους του σχολείου. Στο κείμενο σημειωνόταν η απόφαση του Νικόλαου Λιβανού οι τρεις κορυφαίοι μαθητές να προσληφθούν στην εταιρεία του, ώστε να ξεκινήσουν επαγγελματική πορεία στη θάλασσα, και εκφραζόταν η ευχή οι νέοι αυτοί να διακριθούν σαν οι επόμενοι ηγέτες του κλάδου.
Ο καπετάνιος Παναγιώτης Τσάκος ανέφερε ότι η φροντίδα των Λιβανών και η καθοδήγηση των δασκάλων του υπήρξαν καθοριστικοί παράγοντες στην καριέρα του. Αναφέρθηκαν επίσης πρωτοβουλίες όπως η «Στέγη της Μαρίας» και το Πρότυπο Ναυτικό Λύκειο, που στοχεύουν στη διατήρηση και ανανέωση της παράδοσης με σύγχρονη τεχνογνωσία.
«Τούτους ειδοποίησα και είναι έτοιμοι, αναμένουν δε την τηλεγραφικήν ειδοποίησίν σας».
«Η παρουσία του εγγονού μου, Παναγιώτη, από την Αγγλία, έχει για μένα ξεχωριστό συμβολισμό. Ο Παναγιώτης, μαζί με τους γονείς του και τις αδελφές του, εκπροσωπούν την επόμενη γενιά που θα κληθεί να φανεί αντάξια της παρακαταθήκης μας».
«Η ναυτιλία μας έχει θεμέλιο την παράδοσή μας αλλά αλλάζει και εξελίσσεται διαρκώς. Ο ρόλος του ηλεκτρολόγου-ηλεκτρονικού δεν είναι πλέον περιφερειακός – είναι κρίσιμος για την ασφάλεια, την αποδοτικότητα και τη λειτουργία του στόλου».
Από ηθική οπτική, η ιστορία υπενθυμίζει την υποχρέωση προς τη γνώση, το καθήκον προς τις επόμενες γενιές και την ανάγκη πράξεων που θα μπορούσαν να γίνουν γενικός κανόνας για το κοινό καλό. Η στήριξη της εκπαίδευσης, η διαφύλαξη της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα και η προστασία του περιβάλλοντος οφείλουν να υπερβαίνουν το βραχυπρόθεσμο συμφέρον.
Πρακτικά, αυτό σημαίνει επένδυση στην ποιότητα της διδασκαλίας, δίκαιη πρόσβαση στις ευκαιρίες και εφαρμογή τεχνολογιών με σεβασμό στη βιωσιμότητα. Η κοινωνία και η ναυτιλιακή κοινότητα οφείλουν να λειτουργούν με συνέπεια και αίσθημα ευθύνης, ώστε οι επόμενες γενιές να συνεχίσουν μια παράδοση που υπηρετεί το κοινό συμφέρον και το περιβάλλον.