ΑρχικήΕλλάδαΔακτύλιος στο κέντρο της Αθήνας: Ξεκινά 14/10/2025

Δακτύλιος στο κέντρο της Αθήνας: Ξεκινά 14/10/2025

Με την επιστροφή στους φθινοπωρινούς ρυθμούς, η Αθήνα επαναφέρει τον Δακτύλιο στο κέντρο της πόλης από τη Δευτέρα 14 Οκτωβρίου 2025. Το μέτρο, που είχε ανασταλεί το καλοκαίρι λόγω μειωμένης κίνησης, εφαρμόζεται για να ανακουφίσει την κυκλοφοριακή συμφόρηση και να μειώσει την ατμοσφαιρική ρύπανση ενόψει της αυξημένης κινητικότητας στη νέα σεζόν. Τα όρια του Δακτυλίου περιλαμβάνουν τις ακόλουθες οδούς και λεωφόρους: Λ. Αλεξάνδρας – Ζαχάρωφ – Λ. Μεσογείων – Φειδιππίδου – Μιχαλακοπούλου – Σπ. Μερκούρη – Βρυάξιδος – Υμηττού – Ηλ. Ηλιού – Αμβρ. Φραντζή – Λ. Ανδρ. Συγγρού – Χαμοστέρνας – Πειραιώς – Ιερά Οδός – Λ. Κωνσταντινουπόλεως – Αχιλλέως – Πλ. Καραϊσκάκη – Καρόλου – Μάρνη – 28ης Οκτωβρίου (Πατησίων) – Λ. Αλεξάνδρας. Στις οριακές λεωφόρους και οδούς του μικρού Δακτυλίου τα μέτρα περιορισμού δεν ισχύουν. Στις οδούς και λεωφόρους που περικλείονται από τον μικρό Δακτύλιο επιτρέπεται μόνο η εκ περιτροπής κυκλοφορία των Ι.Χ.Ε. αυτοκινήτων, καθώς και των φορτηγών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης με μέγιστη αποδεκτή μάζα φορτωμένου οχήματος (ΜΑΜΦΟ) μέχρι 2,2 τόνους, με βάση το τελευταίο ψηφίο του αριθμού κυκλοφορίας τους (μονά – ζυγά).

Δεν υπάγονται στις παραπάνω απαγορεύσεις και κυκλοφορούν χωρίς κανένα περιορισμό στον μικρό Δακτύλιο τα οχήματα των κατηγοριών που εξαιρούνται των περιορισμών, καθώς και τα οχήματα των κατηγοριών, που απαιτείται να είναι εφοδιασμένα με ειδικές άδειες, οι οποίες χορηγούνται από τη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής, σύμφωνα με τις διατάξεις της υπ’ αριθμ. 195948 από 07/10.10.2024 (ΦΕΚ 5627, τ. Β΄) Κοινής Υπουργικής Απόφασης. Ειδικότερα δύνανται να εκτυπώσουν ειδικό σήμα για την κατ’ εξαίρεση κυκλοφορία τους στο κέντρο της Αθήνας, ηλεκτρονικά μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr) είτε σε έγχαρτη είτε σε ηλεκτρονική μορφή καταχωρημένη σε κινητό τηλέφωνο οι κύριοι ή/και κάτοχοι: -Εκ κατασκευής, αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς και εκ κατασκευής υβριδικών ηλεκτρικών οχημάτων, οχημάτων φυσικού αερίου και υγραερίου, -Αυτοκινήτων EURO 6,πλην των παραπάνω τεχνολογιών κίνησης, εφόσον εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 120g/km (τιμή συνδυασμένου κύκλου, σύμφωνα με το Νέο Ευρωπαϊκό Κύκλο Οδήγησης – New European Driving Cycle/NEDC), τα οποία ταξινομήθηκαν για πρώτη φορά σε κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης έως και την 31.12.2020), -Αυτοκινήτων EURO 6 πλην των παραπάνω τεχνολογιών κίνησης, εφόσον εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 145g/km (τιμή συνδυασμένου κύκλου σύμφωνα με την Παγκοσμίως Εναρμονισμένη Διαδικασία Δοκιμής Ελαφρών Οχημάτων – Worldwide Light Test Procedure/WLTP), τα οποία ταξινομήθηκαν για πρώτη φορά σε κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης από την 01.01.2021 και εφεξής.

Ηθικά, η επαναφορά του Δακτυλίου πρέπει να ιδωθεί ως υποχρέωση προς το κοινό καλό και το περιβάλλον: η υπακοή στους κανόνες δεν είναι απλώς νομική συμμόρφωση αλλά έκφραση σεβασμού προς τους συμπολίτες και το δημόσιο χώρο. Η γενίκευση μιας πρακτικής που μειώνει τη ρύπανση και τις καθυστερήσεις αποκτά αξία όταν γίνεται κανόνας που όλοι μπορούν να αποδεχθούν ως καθολικό νόμο συμπεριφοράς. Οι πολίτες οφείλουν να επιλέγουν μέσα μεταφοράς που μειώνουν τις εκπομπές, να προωθούν την κοινωνική ευθύνη στην εργασία (τηλεργασία, ευέλικτα ωράρια) και να στηρίζουν μέτρα αστικής κινητικότητας. Οι επιχειρήσεις και η διοίκηση πρέπει να διευκολύνουν μεταβάσεις προς καθαρότερες τεχνολογίες και να βελτιώσουν υποδομές μετακίνησης, ώστε οι κανόνες να γίνουν βιώσιμοι για όλους και να υπηρετούν το μακροπρόθεσμο συμφέρον της κοινωνίας και του περιβάλλοντος.