Η γαλλική αρχή προστασίας προσωπικών δεδομένων (CNIL) επέβαλε τις μεγαλύτερες ποινές στην ιστορία της για παραβίαση κανόνων σχετικά με τα cookies, επιβάλλοντας 150 εκατομμύρια ευρώ στη Shein και 325 εκατομμύρια ευρώ στην Google. Οι δύο εταιρείες κατηγορούνται ότι δεν εξασφάλισαν τη συναίνεση των χρηστών πριν από την τοποθέτηση διαφημιστικών cookies στις συσκευές τους.
Τα cookies είναι μικρά αρχεία που αποθηκεύονται στους browsers και συλλέγουν δεδομένα για τις δραστηριότητες των χρηστών στο διαδίκτυο, παίζοντας σημαντικό ρόλο στη διαφήμιση και τα επιχειρηματικά μοντέλα μεγάλων πλατφορμών. Η CNIL έχει εντείνει τον έλεγχό της τις τελευταίες πέντε χρόνια, εστιάζοντας σε ιστοσελίδες και υπηρεσίες με μεγάλο όγκο επισκεψιμότητας. Σύμφωνα με το AFP, η Shein έχει συγκεντρώσει δεδομένα από 12 εκατομμύρια χρήστες στη Γαλλία και δεν εξασφάλισε επαρκή συγκατάθεση ούτε προσέφερε ικανοποιητικές επιλογές ανάκλησης. Η Google κατηγορείται για τη χρήση «cookie wall» κατά τη δημιουργία λογαριασμού, πρακτική που περιόριζε τις επιλογές των χρηστών και, κατά την CNIL, εμπόδιζε την ενημερωμένη συναίνεση· περίπου 53 εκατομμύρια Γάλλοι επηρέασαν επίσης από την εισαγωγή διαφημίσεων μεταξύ μηνυμάτων στο Gmail.
Η Google δήλωσε ότι θα εξετάσει την απόφαση και επισήμανε τη συμμόρφωση με απαιτήσεις της CNIL στο παρελθόν. Η Shein ανακοίνωσε ότι θα ασκήσει έφεση, χαρακτηρίζοντας το πρόστιμο «δυσανάλογο σε σχέση με τους ισχυρισμούς» και επικαλούμενη την «υποδειγματική συμμόρφωση» της με τη νομοθεσία.
Από προοπτική καθήκοντος και αυτονομίας, οι επιχειρήσεις έχουν ηθική υποχρέωση να σέβονται την αυτονομία των χρηστών παρέχοντας σαφή, κατανοητή και προαιρετική συναίνεση· η πρακτική της επιβολής επιλογών για εμπορικό όφελος αντί για ενημερωμένη συγκατάθεση αντιβαίνει στην αρχή της μεταχείρισης των ανθρώπων ως σκοπού και όχι ως μέσου. Οι εταιρείες πρέπει να υιοθετήσουν αρχές privacy-by-design, ελαχιστοποίηση συλλογής δεδομένων και διαφανείς μηχανισμούς ανάκλησης, ενώ οι ρυθμιστικές αρχές οφείλουν να επιβάλουν σταθερούς κανόνες και κυρώσεις. Οι χρήστες και η κοινωνία πρέπει να απαιτήσουν σεβασμό της ιδιωτικότητας και να προτιμήσουν υπηρεσίες που περιορίζουν την άσκοπη διατήρηση δεδομένων, με οφέλη και για το περιβάλλον μέσω μείωσης της ενεργειακής κατανάλωσης των υποδομών αποθήκευσης.