ΑρχικήΚόσμοςΔιάτρητος ο ευρωπαϊκός εναέριος χώρος από drones

Διάτρητος ο ευρωπαϊκός εναέριος χώρος από drones

Τις τελευταίες εβδομάδες πληθαίνουν οι παραβιάσεις εναερίου χώρου από μη επανδρωμένα αεροσκάφη σε ευρωπαϊκά αεροδρόμια, με σοβαρές διαταραχές στην κίνηση πτήσεων. Ιδίως στη Δανία καταγράφηκαν υπερπτήσεις σε Κοπεγχάγη, Όλμποργκ, Έσμπιεργκ, Σόντερμποργκ και Σκρίντστροπ, με τα δύο τελευταία να χρησιμοποιούνται και από τη Βασιλική Πολεμική Αεροπορία της Δανίας. Ο Δανός υπουργός Άμυνας, Τρουλς Λουντ Πόουλσεν, δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου ότι «όλα δείχνουν πως πρόκειται για έργο επαγγελματιών», προσθέτοντας ότι «σίγουρα δεν φαίνεται για σύμπτωση. Το πρόβλημα μοιάζει συστηματικό» και υπάρχει συζήτηση για «υβριδική επίθεση». Ο υπουργός Δικαιοσύνης Πέτερ Χούμελγκορντ υπερασπίστηκε ότι δεν μπορεί να αποκλειστεί κανένα σενάριο για την ταυτότητα των δραστών.

Παρά τις ασάφειες για απευθείας ανάμειξη τρίτων κρατών, οι πρόσφατες παραβιάσεις στην ανατολική Ευρώπη κινητοποίησαν το ΝΑΤΟ, με τον Γενικό Γραμματέα Μαρκ Ρούτε να ανακοινώνει την έναρξη της νέας επιχείρησης «Eastern Sentry» («Ανατολική Φρουρά») για την προστασία της ανατολικής πτέρυγας της Συμμαχίας. Η κατάσταση αναδεικνύει ότι τα αεροδρόμια παραμένουν ευάλωτα, λόγω ελλιπών συστημάτων εντοπισμού και νομικών περιορισμών όσον αφορά την αντιμετώπιση ύποπτων πτήσεων.

Η ευκολία πρόσβασης σε drones και η ραγδαία πτώση του κόστους τους κάνουν το πρόβλημα ευρύτερο. Ο Ρίτσαρντ Γκιλ, ιδρυτής της Drone Defence, παρατηρεί ότι «Πλέον είναι πολύ πιο εύκολη η απόκτηση και χρήση drones» και ότι συσκευές που πριν απαιτούσαν στρατιωτικές δυνατότητες σήμερα μπορούν να κατασκευαστούν τοπικά. Αυτό σημαίνει ότι τόσο κακόβουλα σχέδια όσο και απρόσεκτοι χομπίστες μπορούν να προκαλέσουν ακυρώσεις και αναβολές πτήσεων.

Η κατάρριψη ή η ουδετεροποίηση drones δημιουργεί τεχνικά, νομικά και ηθικά προβλήματα. Όπως παρατηρεί ο Γιόκα Σαβολάινεν από το Ευρωπαϊκό Κέντρο Αριστείας για την Αντιμετώπιση Υβριδικών Απειλών, «Οι υπερπτήσεις drone πάνω από αεροδρόμια οδηγούν σε αναστολή της αεροπορικής κίνησης. Δεν υπάρχει ανοχή απέναντι στη διακινδύνευση της ασφάλειας των πτήσεων». Η δυσκολία ακριβούς πλήξης, ο κίνδυνος παράπλευρων απωλειών και το κόστος καθιστούν την κατάρριψη προβληματική, ενώ τα πολιτικά αεροδρόμια δεν έχουν νομικό δικαίωμα να καταρρίπτουν drone.

Ηθική ανάλυση και συμπεράσματα για τη δράση: Η κοινή ευθύνη απαιτεί να ενεργήσουν κράτη, οργανισμοί και πολίτες με βάση το καθήκον για την προάσπιση της ασφάλειας και του δημόσιου αγαθού. Πρέπει να υιοθετηθούν οικουμενικές αρχές που να εμποδίζουν τη χρήση επικίνδυνων μέσων στην εναέρια κυκλοφορία και να προωθούν προληπτικά μέτρα· αυτό περιλαμβάνει σαφή νομοθεσία, επενδύσεις σε ανίχνευση και μη καταστροφικές μεθόδους ουδετεροποίησης, και εκπαίδευση των χρηστών. Οι πολίτες οφείλουν να σεβαστούν τους κανόνες λειτουργίας του εναέριου χώρου και να αναλάβουν την ευθύνη της τεχνολογίας που χρησιμοποιούν, ενώ οι αρχές να ενεργήσουν με διαφάνεια και μέτρο για την προστασία της ζωής και του περιβάλλοντος.