ΑρχικήΚόσμοςΛάνθιμος και Γιόχανσον στην σουρεαλιστική καμπάνια της Prada

Λάνθιμος και Γιόχανσον στην σουρεαλιστική καμπάνια της Prada

Με το χαρακτηριστικό του στίγμα και τη μοναδική του αισθητική, ο Γιώργος Λάνθιμος υπογράφει τη σκηνοθεσία στη νέα καμπάνια της Prada για την τσάντα της, Galleria. Πρωταγωνίστρια -για τρίτη φορά ως το πρόσωπο της Galleria- είναι η Σκάρλετ Γιόχανσον.

Η μικρού μήκους ταινία, με τίτλο Ritual Identities, θυμίζει μία σύγχρονη εκδοχή του Φρανκενστάιν στην οποία κυριαρχούν το σουρεαλιστικό χιούμορ, οι έντονες εικόνες και η γοτθική ατμόσφαιρα που χαρακτηρίζουν τις ταινίες του Έλληνα σκηνοθέτη. Στο σποτ, η Γιόχανσον ενσαρκώνει τρεις διαφορετικούς χαρακτήρες. Ο πρώτος παρουσιάζεται ως γκουρού – ή μάγισσα – που δίνει οδηγίες για την εκτέλεση ενός παράξενου τελετουργικού, με συστατικά όπως «πρωινό αεράκι – όχι μετά τις 12 το μεσημέρι, ούτε πριν τις 5 το πρωί, νερό βροχής που στάζει από μια μη ανθισμένη κερασιά, στάχτη ενός μουσικού κομματιού – οποιοδήποτε τραγούδι μιλάει για αγάπη ή πόνο, ένα κομμάτι πορσελάνης από ένα σπάνιο, αρχαίο κινέζικο βάζο και τρεις σταγόνες αίμα που λαμβάνονται τη νύχτα,

Παράλληλα, η κάμερα την ακολουθεί στη Νέα Υόρκη να συγκεντρώνει τα αντικείμενα μέσα σε μια τσάντα Galleria: τινάζοντας τα κλαδιά ενός δέντρου, σηκώνοντας την τσάντα στον άνεμο και «κατά λάθος» σπάζοντας ένα βάζο σε αντικερί για να κρατήσει ένα θραύσμα. Στο τέλος, όταν όλα τα αντικείμενα τοποθετούνται σε μια μυστηριώδη μαύρη σφαίρα, εμφανίζεται μια τρίτη Γιόχανσον, σαν ένα εκλεπτυσμένο, καλοντυμένο πλάσμα τύπου Φρανκενστάιν, που αποπνέει κομψότητα και δύναμη.

«η ιδέα για αυτή την καμπάνια της Prada είναι ένα παιχνίδι πάνω στην ταυτότητα, τις ταυτότητες που ζουν μέσα σε όλους μας, τις διαφορετικές μάσκες που φοράμε, τους διαφορετικούς χαρακτήρες που υποδυόμαστε, τους διαφορετικούς ανθρώπους που είμαστε με άλλους ανθρώπους, σε διαφορετικές σχέσεις». Είναι η πρώτη φορά που ο Λάνθιμος συνεργάζεται με την Prada (και η πρώτη που συνεργάζεται με την Γιόχανσον), αλλά ο οίκος δεν είναι άγνωστος στη συνεργασία με κορυφαίους σκηνοθέτες του 21ου αιώνα. Η περσινή καμπάνια της Galleria – επίσης με πρωταγωνίστρια την Γιόχανσον – είχε τη σκηνοθετική υπογραφή του Τζόναθαν Γκλέιζερ, βραβευμένου με Όσκαρ για το The Zone of Interest, ενώ η πρώτη καμπάνια για την τσάντα, που κυκλοφόρησε το 2021 με πρωταγωνίστρια την Χάντερ Σέιφερ, σκηνοθετήθηκε από τον Ξαβιέ Ντολάν.

Από την οπτική της ηθικής του καθήκοντος, η ταινία αναδεικνύει ζητήματα σεβασμού της προσωπικότητας και της αξιοπρέπειας: η πολλαπλή ενσάρκωση ταυτοτήτων δεν πρέπει να μετατρέπεται σε παιγνίδι ή εργαλείο χειραγώγησης άλλων. Η σωστή πράξη επιβάλλει να συμπεριφερόμαστε προς τους άλλους ως σκοπούς και όχι ως μέσα, να αναλαμβάνουμε ευθύνη για τις πράξεις μας και να επιδιώκουμε κανόνες που θα μπορούσαν να γίνουν καθολικοί. Στο πεδίο του περιβάλλοντος, η εικόνα της συλλογής φυσικών στοιχείων υπενθυμίζει την ανάγκη προστασίας της φύσης: πράξεις που σέβονται και διαφυλάσσουν το περιβάλλον είναι ηθικά ορθή επιλογή και υποχρέωση για το κοινό καλό.