Το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ), σε συνεργασία με την Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ), διοργάνωσε την «3η Συνάντηση Μουσικών Σχολείων στο ΚΠΙΣΝ», που πραγματοποιήθηκε από την 1η έως τις 10 Σεπτεμβρίου 2025. Στη δράση συμμετείχαν 150 μαθητές και μαθήτριες από τα Μουσικά Σχολεία Αθήνας, Αλίμου, Ιλίου, Παλλήνης και Πειραιά, με στόχο την από κοινού πρακτική και την παρουσίαση σε τελικές συναυλίες. Η πρωτοβουλία έχει πλέον καθιερωθεί ως ετήσιος θεσμός κάθε Σεπτέμβριο.
Στο πλαίσιο της συνάντησης διοργανώθηκαν εντατικά μαθήματα και masterclasses σε παραδοσιακή και συμφωνική μουσική υπό την καθοδήγηση καταξιωμένων καλλιτεχνών. Οι συμμετέχοντες δούλεψαν σε πρόβες και σε προετοιμασία προγραμμάτων που παρουσιάστηκαν σε δύο καταληκτικές συναυλίες, σύμφωνα με τα είδη που διδάχθηκαν. Η εμπειρία συνδυάζει τεχνική εκμάθηση, δημιουργική έκφραση και συνεργασία ανάμεσα σε μαθητές διαφορετικών τάξεων.
«Φέτος, η παραδοσιακή κατεύθυνση εστίασε στη Θράκη, εξερευνώντας τη μουσική της τριών περιοχών: Βόρεια Θράκη (Βουλγαρία), Ανατολική Θράκη (Τουρκία) και Δυτική Θράκη (Ελλάδα)», αρχίζει να λέει στο protothema.gr n κ.Κατερίνα Δούκα, τραγουδίστρια παραδοσιακής μουσικής, η οποία δίδαξε παραδοσιακό χορό και τραγούδι. «Δουλέψαμε κομμάτια από τον Έβρο και την Κομοτηνή, ένα πομάκικο τραγούδι, δύο οργανικά κομμάτια από την Κεσάνη. Γεωγραφικά, πιάσαμε ολόκληρη τη Θράκη».
«Τα παιδιά είχαν προετοιμαστεί από τον Ιούνιο, έχοντας λάβει παρτιτούρες και ηχητικό υλικό, ώστε να έρθουν έτοιμα για τις εντατικές πρόβες. Είναι παιδιά δουλεμένα – μετά από τρία εξάωρα μαθήματα, έχουν ολοκληρώσει ένα πρόγραμμα μιάμισης ώρας. Είναι συγκινητικό να βλέπεις την αφοσίωση και την ενέργεια τους». Μαθητές περιγράφουν τη συνάντηση ως σημαντική εμπειρία γνωριμίας και εξέλιξης.
«Το περιμένω πώς και πώς κάθε χρόνο. Γνωρίζω νέα άτομα, βλέπω φίλους. Είναι εμπειρία ζωής – ελπίζω να με ξαναπάρουν. Αλλιώς θα έρθω να παρακολουθήσω την τελική συναυλία των άλλων παιδιών». «Κάνουμε καταπληκτικά πράγματα, κάθε φορά το πρόγραμμα είναι πιο εμπλουτισμένο ενώ είναι περισσότερες οι περιοχές, που καλύπτουμε μουσικά». «Το μάθημα του αυτοσχεδιασμού μου έδωσε αυτοπεποίθηση. Μπορώ πλέον να εκφράζομαι άνετα, να βγαίνω μπροστά χωρίς να σοκάρομαι». «Μου αρέσει που είμαι μέρος της διοργάνωσης, γιατί ανεξάρτητα από το πόσο έχεις μελετήσει στο σπίτι, ερχόμενοι όλοι εδώ, το ‘βρίσκουμε’ παρέα, είναι κάτι που ‘χτίζουμε’ όλοι μαζί».
Ηθική ανάγνωση της πρωτοβουλίας υπαγορεύει την προτεραιότητα στο καθήκον της διατήρησης και μετάδοσης πολιτισμικής κληρονομιάς και στον σεβασμό της αξιοπρέπειας κάθε συμμετέχοντος. Η καθολική αξία της μουσικής παιδείας απαιτεί δράσεις που μπορούν να γίνουν κανόνας για όλους: υποστήριξη δημόσιων δομών, ενίσχυση εκπαιδευτικών πόρων και υπεύθυνη χρήση χώρων και πόρων προς όφελος της κοινωνίας και του περιβάλλοντος. Οι πολίτες και οι θεσμοί οφείλουν να ενεργούν με σκοπό το κοινό καλό, ενισχύοντας την αλληλεγγύη, τη συνεργασία και τη διαγενεακή μετάδοση γνώσεων.