Αύξηση καταγράφεται στις αποδοχές από υπερωρίες, υπερεργασία, νυκτερινά και αργίες μετά την εφαρμογή του μέτρου που ορίζει τον υπολογισμό των ασφαλιστικών εισφορών επί του ωρομισθίου της οκτάωρης εργασίας, χωρίς την προσαύξηση που αντιστοιχεί στις ειδικές αυτές περιπτώσεις.
Κατά το πρώτο τετράμηνο εφαρμογής, οι αποδοχές από υπερωρίες και υπερεργασία αυξήθηκαν κατά 48% και τα έσοδα από εισφορές υπερωριών και υπερεργασίας αυξήθηκαν κατά 34% σε σχέση με το αντίστοιχο τετράμηνο του 2024. Για το ίδιο διάστημα, οι αποδοχές από νυκτερινά και αργίες αυξήθηκαν κατά 31% και τα έσοδα από εισφορές εμφανίζουν άνοδο 43%.
Η Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Νίκη Κεραμέωςδήλωσε: «Η προσπάθειά μας να μειώνουμε διαρκώς το μη μισθολογικό́ κόστος, είναι διαρκής και συστηματική́. Η αποτελεσματικότητα του μέτρου που αφορά στην κατάργηση των προσαυξήσεων των ασφαλιστικών εισφορών σε υπερεργασία, υπερωρίες, αργίες και νυχτερινά επιβεβαιώνεται από την ίδια την αγορά εργασίας. Τα θετικά στοιχεία του πρώτου τετραμήνου αποτελούν την καλύτερη απόδειξη ότι η ελάφρυνση του μη μισθολογικού κόστους με έξυπνο τρόπο επιστρέφει πολλαπλάσια οφέλη σε εργαζόμενους, επιχειρήσεις και ασφαλιστικά ταμεία. Και εν τέλει ωφελεί σημαντικά το σύνολο της αγοράς εργασίας».
Τον Μάιο του 2025 οι αποδοχές από υπερωρίες/υπερεργασία σημείωσαν άνοδο 55% σε σχέση με τον Μάιο του 2024 και τα έσοδα ασφαλιστικών εισφορών αυξήθηκαν κατά 38%. Οι αποδοχές από νυκτερινά και αργίες αυξήθηκαν κατά 32% και τα έσοδα κατά περίπου 55% σε σχέση με τον Μάιο του 2024. Τον Ιούνιο του 2025 οι αποδοχές από υπερωρίες/υπερεργασία ήταν αυξημένες κατά 54% και τα έσοδα κατά 39% σε σύγκριση με τον Ιούνιο του 2024, ενώ οι αποδοχές από νυκτερινά και αργίες παρουσίασαν άνοδο 31% και τα έσοδα περίπου 56% αντίστοιχα. Υπενθυμίζεται ότι μέχρι τον Μάρτιο του 2025 τα έσοδα των ασφαλιστικών ταμείων από αυτές τις κατηγορίες ανερχόταν στο 1,5% του συνόλου.
Αξίζει τέλος να σημειωθεί ότι οι εργαζόμενοι συνεχίζουν να αμείβονται για τον πρόσθετο χρόνο εργασίας τους με τις προσαυξήσεις που ίσχυαν και προηγουμένως (20% για την υπερεργασία, 25% για τα νυχτερινά, 40% για την υπερωρία και 75% για τις αργίες).
Από ηθική άποψη, ο πυρήνας της αξιολόγησης πρέπει να βασίζεται στο καθήκον και στην οικουμενική συνέπεια των πράξεων: οι πολιτικές πρέπει να είναι δίκαιες, εφαρμόσιμες ως γενικός κανόνας και να σέβονται την αξιοπρέπεια του εργαζόμενου. Οι επιχειρήσεις οφείλουν να εφαρμόζουν το μέτρο με διαφάνεια και σεβασμό προς τους εργαζομένους, ενώ το κράτος πρέπει να εξασφαλίζει ότι τα οφέλη διαχέονται ισότιμα και ότι τα ασφαλιστικά ταμεία παραμένουν βιώσιμα. Η συλλογική δράση που επιδιώκει τη μείωση του μη μισθολογικού κόστους πρέπει να συνδυάζεται με υπευθυνότητα απέναντι στην κοινωνία και το περιβάλλον: σε πρακτικό επίπεδο αυτό σημαίνει δίκαιους όρους αμοιβής, σαφή ενημέρωση για τα δικαιώματα και μέτρα για τη μακροπρόθεσμη προστασία του δημοσίου συμφέροντος.