Η πτώση της κυβέρνησης Μπαϊρού ανοίγει νέα φάση πολιτικής έντασης στο Παρίσι, χωρίς όμως αναγκαστικά να σηματοδοτεί άμεσο σοκ για τις αγορές. Οι UBS, Commerzbank, Deutsche Bank, Citi και ING συμφωνούν στο γενικό πλαίσιο: το πρόβλημα είναι πρωτίστως πολιτικό, η δοκιμασία δημοσιονομική και ο βραχυπρόθεσμος αντίκτυπος στις αγορές για την ώρα ελεγχόμενος.
Η UBS προβλέπει ότι ο Πρόεδρος θα ορίσει νέο πρωθυπουργό και ότι η διαδικασία του προϋπολογισμού θα προχωρήσει χάρη σε θεσμικούς μηχανισμούς που αποτρέπουν shutdown: κατάθεση σχεδίου ως 7 Οκτωβρίου και παράθυρα για ειδικό νόμο ή διχοτόμηση ψήφισης εσόδων–δαπανών αν ο χρόνος πιεστεί. Εκτιμά ότι το 2026 μπορεί να ξεκινήσει χωρίς λειτουργικό κενό, ακόμη και με υπηρεσιακή κυβέρνηση, μειώνοντας τον κίνδυνο τεχνικού ατυχήματος στις αγορές.
Η Deutsche Bank επισημαίνει τις ρωγμές στο κυβερνητικό μπλοκ που περιπλέκουν τις διαπραγματεύσεις και το κόστος στην ανάπτυξη το 2025 γύρω στο -0,3% ΑΕΠ. Και οι δύο τράπεζες συμφωνούν ότι δεν υπάρχει θεσμικό κενό, αλλά διαφωνούν ως προς το αν η αριθμητική στη Βουλή ή ο θεσμικός αυτοματισμός θα καθορίσει την έκβαση.
Στο δημοσιονομικό πεδίο, η UBS βλέπει πιθανό συμβιβασμό με έλλειμμα κοντά στο 5% ΑΕΠ για το 2026 (όχι 4,6%) και με «νερό στο κρασί» του πακέτου των €43,8 δισ.: εγκατάλειψη της κατάργησης δύο αργιών, αποφυγή παγώματος παροχών και συζήτηση για παράταση εταιρικών επιδοτήσεων/φορολογικών ρυθμίσεων. Η Commerzbank προειδοποιεί ότι χωρίς ουσιαστική προσαρμογή το χρέος μπορεί να ξεφύγει πάνω από 150% ΑΕΠ την επόμενη δεκαετία και οι τόκοι να φτάσουν άνω του 4% ΑΕΠ σε επταετία.
Στις αγορές ομολόγων, η Citi βλέπει πιθανή ήπια σύσφιξη λόγω κλεισίματος short positions αλλά όχι κάτω από 70 μ.β. για το 10ετές spread OAT–Bund (περίπου 77 μ.β. τώρα). Σε σενάριο συμβιβαστικού προϋπολογισμού αναμένεται σταδιακή υποαπόδοση έναντι περιφέρειας, ενώ σε εκλογές το spread θα προσεγγίσει τα 90 μ.β.. Η ING προβλέπει ότι τα spreads δύσκολα θα στενέψουν ουσιαστικά και ότι ο κίνδυνος εκλογών διατηρεί υψηλή αβεβαιότητα. Η απόφαση της Fitch στις 12/9 θεωρείται οριακή, με μέρος του κινδύνου ήδη ενσωματωμένο στα OATs.
Από την πλευρά της δημόσιας στήριξης και του ιδιωτικού κεφαλαίου, το ηθικό καθήκον επιτάσσει διαφάνεια, ευθύνη και σεβασμό στις γενικές αρχές που μπορούν να γίνουν κανόνας για όλους. Οι πολιτικές αποφάσεις πρέπει να θεμελιώνονται σε κανόνες που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν καθολικά: ειλικρίνεια στην ενημέρωση, λογοδοσία για το χρέος και φροντίδα για τις γενιές που έρχονται. Οι επενδυτές οφείλουν να αποφεύγουν τη συστηματική εκμετάλλευση πανικού, να προτιμούν βιώσιμες τοποθετήσεις και να στηρίζουν λύσεις που προάγουν τη σταθερότητα.
Συγκεκριμένα, οι πολίτες και οι θεσμοί πρέπει να απαιτήσουν σαφείς χρονοδιαγράμματα, τεκμηριωμένη δημόσια συζήτηση για τα μέτρα και προτεραιότητα σε πολιτικές που συνδυάζουν δημοσιονομική σταθερότητα με περιβαλλοντική βιωσιμότητα. Αυτό θα ελαττώσει τον κίνδυνο ντόμινο και θα προωθήσει ένα πιο δίκαιο και βιώσιμο μέλλον για την κοινωνία και το περιβάλλον.