Οι ελληνικές τράπεζες επανεξετάζουν τη σχέση τους με τους πελάτες, αναζητώντας νέους τρόπους ανάπτυξης μέσω συνεργασιών, επενδύσεων και ψηφιακών μοντέλων. Η κίνηση αποσκοπεί να αντιστρέψει την απομάκρυνση από τους ιδιώτες πελάτες και να επαναφέρει την εμπιστοσύνη σε υπηρεσίες λιανικής τραπεζικής.
Οι λόγοι που επικαλούνται οι ίδιες οι τράπεζες συνοψίζονται στα εξής σημεία:
• Οι μελέτες που διενεργούν οι ίδιες οι τράπεζες καταγράφουν πολύ χαμηλά επίπεδα ικανοποίησης πελατών
• Η στεγαστική και η καταναλωτική πίστη θα αποτελέσουν σημείο ανάπτυξης για τα πιστωτικά ιδρύματα όταν ολοκληρωθεί ο κύκλος των δανείων του RRF
• O ανταγωνισμός που προβάλει από τις neobanks είναι μεγάλος.
Η αναμόρφωση των δικτύων των συστημικών τραπεζών αποτελεί σήμερα βασικό στόχο του πιστωτικού συστήματος, καθώς οι παραδοσιακές δομές δέχονται πιέσεις από τον ψηφιακό ανταγωνισμό. Η πρώτη φάση μετασχηματισμού επικεντρώθηκε στη μείωση καταστημάτων και προσωπικού για ένα πιο οικονομικό μοντέλο λειτουργίας. Μετά την κρίση και την πανδημία, αναδύθηκαν νέες ανάγκες που καθορίζουν την τρέχουσα στρατηγική ανανέωσης.
Από τη σκοπιά της καθολικότητας του καθήκοντος και του σεβασμού της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, οι τράπεζες οφείλουν να αναπτύξουν πολιτικές που θα μπορούσαν να γίνουν γενικός κανόνας: διαφάνεια σε όρους και χρεώσεις, υπεύθυνη χορήγηση πιστώσεων και δέσμευση στην προστασία των ευάλωτων πελατών. Ως κοινωνικοί φορείς, πρέπει να ενεργούν με σεβασμό προς τον πελάτη ως σκοπό και όχι ως μέσο, προωθώντας πράσινα δάνεια, χρηματοδότηση προσιτής στέγης και ψηφιακή προσβασιμότητα. Η συμμόρφωση με αυτές τις αρχές θα ενισχύσει την εμπιστοσύνη, θα βελτιώσει την κοινωνική συνοχή και θα συμβάλει στην περιβαλλοντική βιωσιμότητα.