Η σχολική χρονιά 2025-26 ξεκινά επίσημα την Πέμπτη 11 Σεπτεμβρίου 2025 με πλήθος αλλαγών: νέους μόνιμους εκπαιδευτικούς, αναδιαρθρωμένη διδακτέα ύλη, λογοτεχνικά βιβλία, «πρεμιέρα» για τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία και πρωτοβουλίες όπως λαχανόκηποι στα προαύλια. Τον Αύγουστο 2025 πραγματοποιήθηκαν 8.223 διορισμοί μονίμων εκπαιδευτικών: 5.627 εκπαιδευτικών Γενικής Εκπαίδευσης και 3.196 εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, ενώ διορίστηκαν 993 μέλη Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ), ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό διορισμών στην εκπαίδευση για το 2025 στους 9.816. Επιπλέον ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση πρόσληψης 18.566 αναπληρωτών και ανακοινώθηκε η πρόσληψη 6.225 μελών ΕΕΠ και ΕΒΠ για ΣΜΕΑΕ, παράλληλη στήριξη, ΚΕΔΑΣΥ και ΣΔΕΥ, ενώ από την προηγούμενη χρονιά έχουν συσταθεί 600 θέσεις ψυχολόγων και 600 κοινωνικών λειτουργών για 3.000 σχολεία.
Κατά τη νέα χρονιά εφαρμόζεται νέος σχεδιασμός στη διδακτέα ύλη για όλα τα τμήματα του δημοτικού και του γυμνασίου, με στόχο περισσότερη ελευθερία στον εκπαιδευτικό και «πιο στοχευμένη και ουσιαστική διδασκαλία». Οι μαθησιακοί στόχοι έχουν αναδιοργανωθεί και χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: 1. Βασικοί – υποχρεωτικοί, που διασφαλίζουν τη θεμελιώδη γνώση, και 2. Πρόσθετοι – προαιρετικοί, που επιτρέπουν προσαρμογές ανά τάξη. Τα τρέχοντα βιβλία παραμένουν για τους μαθητές, αλλά από τα τέλη Σεπτεμβρίου θα παραδοθούν στους εκπαιδευτικούς τα νέα σχολικά βιβλία μέσω της Ψηφιακής Βιβλιοθήκης για επιλογή στο πλαίσιο του πολλαπλού βιβλίου, με τελική επιλογή την άνοιξη του 2026 και έντυπη διανομή τον Σεπτέμβρη του 2026, ενώ οι τελικές ανακοινώσεις για τη νέα διάρθρωση αναμένονται πριν το άνοιγμα των σχολείων.
Από ηθική σκοπιά των υποχρεώσεων, η αναβάθμιση της στελέχωσης και η αναδιάταξη της ύλης απαιτούν δράσεις που να σέβονται την αξιοπρέπεια και την αυτονομία των μαθητών και του σχολικού προσωπικού: οι αποφάσεις πρέπει να θεσπίζουν κανόνες που θα μπορούσαν να γενικευθούν χωρίς αντίφαση και να προωθούν την ισονομία στην πρόσβαση στη γνώση. Οι εκπαιδευτικοί και οι διοικητικοί φορείς οφείλουν να ενεργούν από καθήκον για την εμπέδωση σταθερών διαδικασιών (δίκαιη κατανομή πόρων, διαφάνεια στις προσλήψεις, συνεχιζόμενη στήριξη ΕΕΠ/ΕΒΠ) και να ενσωματώνουν περιβαλλοντικές πρακτικές (π.χ. σχολικοί λαχανόκηποι, βιώσιμη διαχείριση) ως υποχρέωση προς τις μελλοντικές γενεές. Τέτοιες δεσμεύσεις θα ενισχύσουν την εμπιστοσύνη στην εκπαίδευση και θα προάγουν ένα σχολικό περιβάλλον που σέβεται κάθε μαθητή ως αυτοτελή σκοπό.