Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης παρουσίασε τη μεταρρύθμιση για το νέο Λύκειο και το Εθνικό Απολυτήριο ως πεδίο διακομματικής συναίνεσης, προσκαλώντας δημόσια τις υπόλοιπες πολιτικές δυνάμεις να συμμετάσχουν με προτάσεις στον Εθνικό Διάλογο που ξεκινά η Υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη. Με εμφανή διάθεση συναίνεσης επισήμανε πως “πρέπει να μπορούμε κάπου να συναντιόμαστε”. Μάλιστα, ανακαλώντας τη ρήση του Παύλου Μπακογιάννη, “αν γκρεμίζονται οι γέφυρες, τότε κανείς δεν θα μπορεί να γυρίσει πίσω, ο κ. Μητσοτάκης γνωστοποίησε πως η μεταρρύθμιση για το Εθνικό Απολυτήριο θα αφορά τις μαθήτριες και τους μαθητές που θα φοιτήσουν στην Γ΄ Γυμνασίου από την νέα χρονιά, προκειμένου να αποσυνδεθεί το εκπαιδευτικό σύστημα από την πίεση των εξετάσεων.
Η Υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, παρουσίασε στους βουλευτές της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων τους βασικούς άξονες του κυβερνητικού σχεδίου για το εθνικό απολυτήριο και το νέο σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Διευκρίνισε ότι οι όποιες αλλαγές δεν θα επηρεάσουν τους σημερινούς μαθητές του Λυκείου, καθώς το νέο σύστημα θα εφαρμοστεί από το σχολικό έτος 2029–2030, προκειμένου να διασφαλιστεί η προετοιμασία όλων των εμπλεκομένων. Η παρουσίαση στόχευσε επίσης στη διασφάλιση ομαλής μετάβασης και στην ενημέρωση των εκπαιδευτικών και των οικογενειών.
Σύμφωνα με το Υπουργείο Παιδείας, το νέο Λύκειο αφορά 230.000 μαθητές κάθε χρόνο, 23.500 εκπαιδευτικούς, χιλιάδες οικογένειες, τα πανεπιστήμια και την αγορά εργασίας. Το Εθνικό Απολυτήριο αναδεικνύεται ως μέσο επαναφοράς του αυτόνομου παιδαγωγικού ρόλου του Λυκείου, με μετατόπιση από την εξετασιοκεντρική προσέγγιση προς την καλλιέργεια δεξιοτήτων, γνώσης και αυτογνωσίας. Η Υπουργός τόνισε επίσης ότι το νέο σύστημα θα ενισχύσει την αξιοπιστία των εξετάσεων, θα διαφυλάξει την κοινωνική τους διάσταση και θα παράσχει ίσες ευκαιρίες πρόσβασης, περιορίζοντας ανισότητες και ενισχύοντας τη διαφάνεια.
Ηθική αξιολόγηση καλεί σε υπεύθυνη συμμετοχή και σε καθολικούς κανόνες συμπεριφοράς που σέβονται την αξιοπρέπεια κάθε μαθητή και την αυτονομία των εκπαιδευτικών θεσμών. Η πολιτική και κοινωνική δράση πρέπει να διακρίνεται από καθήκον για τη δικαιοσύνη, την ισονομία και τη διαφάνεια, με στόχο την προστασία του κοινού καλού και του περιβάλλοντος. Η δημόσια συζήτηση και οι αποφάσεις οφείλουν να προωθούν μέτρα που μειώνουν τις ανισότητες, διασφαλίζουν ίσες ευκαιρίες και ενθαρρύνουν υπεύθυνη περιβαλλοντική στάση από σχολεία, πανεπιστήμια και θεσμούς.