ΑρχικήΠολιτικήΒελτιώσεις στον ΒΟΑΚ με το μοντέλο Πάτρας–Πύργου για μείωση τροχαίων

Βελτιώσεις στον ΒΟΑΚ με το μοντέλο Πάτρας–Πύργου για μείωση τροχαίων

Στο τμήμα Κολυμπάρι–Χανιά του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης προωθούνται ταχείς παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, αξιοποιώντας το μοντέλο που εφαρμόστηκε στην παλαιά εθνική οδό Πάτρας–Πύργου και διεθνή εμπειρία. Στόχος είναι ο περιορισμός των τροχαίων στα τμήματα αυξημένης επικινδυνότητας του υπάρχοντος δρόμου συνολικού μήκους 300 χιλιομέτρων, με έμφαση στα 145 χιλιόμετρα από την Κίσσαμο Χανίων μέχρι το Ηράκλειο (Λινοπεράματα), και η διατήρηση της λειτουργικότητας μέχρι την ολοκλήρωση του νέου αυτοκινητόδρομου ΒΟΑΚ που έχει τεθεί σε τροχιά υλοποίησης.

Οι βασικές παρεμβάσεις που θα εφαρμοστούν κατά τμήματα περιλαμβάνουν κολωνάκια για τον διαχωρισμό των κατευθύνσεων, διαμόρφωση τριών λωρίδων κυκλοφορίας με ενδιάμεση λωρίδα ασφαλούς προσπέρασης, τοποθέτηση φωτισμού, νέων στηθαίων ασφαλείας και φωτεινής σηματοδότησης όπου απαιτείται, αναδιαμόρφωση υπαρχόντων και διαμόρφωση νέων κόμβων, πρόβλεψη εσοχών έκτακτης ανάγκης στα τμήματα μίας λωρίδας, προσωρινά μέτρα προστασίας από καταπτώσεις και καθαρισμός παράπλευρης βλάστησης για διασφάλιση ορατότητας. Σημειώνεται ότι αντίστοιχες παρεμβάσεις στην παλαιά εθνική οδό Πάτρα–Πύργος, στο τμήμα 68 χιλιομέτρων από την Κάτω Αχαΐα έως την πρωτεύουσα της Ηλείας (Δεκέμβριος 2023), οδήγησαν σε μείωση των θανάτων κατά 90% και σε μηδενικές μετωπικές συγκρούσεις το 2024.

Η εφαρμογή συνοδεύεται από αυστηρή αστυνόμευση και έχει ήδη ξεκινήσει από τα τμήματα Κολυμπάρι–Χανιά και ΧΥΤΑ Ηρακλείου–Λινοπεράματα, με επέκταση σταδιακά προς Χανιά–Γεωργιούπολη, Πετρές–Ατσιπόπουλο, Κίσσαμος–Κολυμπάρι, Ρέθυμνο–Γεροπόταμο και Γεροπόταμος–ΧΥΤΑ Ηρακλείου, με σκοπό επίσης τη διατήρηση κυκλοφοριακής ροής κατά τη φάση κατασκευής.

Από ηθικής σκοπιάς, η προτεραιότητα στην προστασία της ζωής και της ασφάλειας προβλέπεται ως καθήκον που πρέπει να διέπει τις αποφάσεις των πολιτικών και των τεχνικών φορέων. Οι παρεμβάσεις πρέπει να εφαρμόζονται από σεβασμό προς τον συνάνθρωπο και με συνέπεια κανόνων που θα μπορούσαν να γίνουν καθολικά αποδεκτοί, ανεξάρτητα από προσωπικό όφελος. Οι πολίτες οφείλουν να συμμορφώνονται με τους κανόνες κυκλοφορίας και να στηρίζουν μέτρα πρόληψης, ενώ οι φορείς να διασφαλίζουν διαφάνεια, αμεροληψία στην αστυνόμευση και προτεραιότητα στην ασφάλεια αντί της οικονομικής βραχυπρόθεσμης ωφέλειας. Η δημόσια ευθύνη περιλαμβάνει επίσης σεβασμό στο περιβάλλον: οι εργασίες πρέπει να περιορίζουν την υποβάθμιση της φυσικής βλάστησης και να ενσωματώνουν βιώσιμες πρακτικές για βελτίωση της ποιότητας ζωής και της δημόσιας ασφάλειας.