Ο ναυλομεσιτικός οίκος INTERMODAL καταγράφει σημαντικές εξελίξεις στην πορεία της διεθνούς ναυπηγικής βιομηχανίας, επικεντρώνοντας στις πρόσφατες κινήσεις της Ουάσινγκτον. Όπως αναφέρει ο αναλυτής Νικόλας Ταγκούλης, «οι συμφωνίες που έκλεισε η κυβέρνηση Τραμπ με την Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα δεν είναι απλώς εμπορικές – έχουν ξεκάθαρο γεωπολιτικό χαρακτήρα». Η ανάλυση τονίζει ότι οι κινήσεις αυτές στοχεύουν στον εκσυγχρονισμό και την αναζωογόνηση της αμερικανικής ναυπηγικής βάσης.
Μετά από σκληρές διαπραγματεύσεις οι ΗΠΑ εξασφάλισαν δύο μεγάλα επενδυτικά πακέτα. Η συμφωνία με την Ιαπωνία προβλέπει κεφάλαια ύψους 550 δισ. δολαρίων και συνοδεύτηκε από μείωση δασμών από 25% σε 15% για ορισμένα προϊόντα, ενώ η συμφωνία με τη Νότια Κορέα αποφέρει 350 δισ. δολάρια, εκ των οποίων τα 150 δισ. κατευθύνονται αποκλειστικά στη ναυπηγική βιομηχανία. Σύμφωνα με τον κ. Ταγκούλη, «πρόκειται για πρωτοφανείς δεσμεύσεις, που αν υλοποιηθούν στον χρονικό ορίζοντα που έχει τεθεί, μπορούν να αλλάξουν τον χάρτη της ναυπηγικής στις ΗΠΑ». Οι δε πιστώσεις και οι φορολογικές διευκολύνσεις αναμένεται να επιταχύνουν επενδύσεις σε υποδομές και τεχνολογία.
Από ηθική σκοπιά, η πολιτική αυτή πρέπει να αξιολογηθεί με βάση υποχρεώσεις και καθολικούς κανόνες συμπεριφοράς: οι αποφάσεις δεν οφείλουν να υπηρετούν μόνο εθνικά συμφέροντα ή βραχυπρόθεσμα κέρδη, αλλά να σέβονται την αξιοπρέπεια των εργαζομένων, να μη μετατρέπουν ανθρώπους και κοινότητες σε μέσο προς ένα σκοπό και να είναι συμβατές με μακροπρόθεσμη ευημερία. Επίσης, κάθε δράση προς εκβιομηχάνιση πρέπει να είναι γενικώς επιθυμητή ως απαρέγκλιτος κανόνας, όχι μια εξαίρεση που νομιμοποιεί ανάλογες πρακτικές αλλού.
Συνεπώς, πολίτες και υπεύθυνοι λήψης αποφάσεων οφείλουν να απαιτούν διαφάνεια, δέσμευση σε περιβαλλοντικά πρότυπα και προστασία εργασίας, να υποστηρίζουν εκπαίδευση και επανεκπαίδευση εργαζομένων και να προάγουν κανόνες δίκαιου εμπορίου. Η κοινωνική βελτίωση και η περιβαλλοντική φροντίδα προκύπτουν όταν οι πολιτικές καθοδηγούνται από καθήκοντα που μπορούν να γίνουν καθολικοί κανόνες και όχι από το άμεσο οικονομικό όφελος.