Ο Δικηγορικός Σύλλογος Πειραιά διοργανώνει το 11ο Διεθνές Συνέδριο Ναυτικού Δικαίου, το οποίο θα πραγματοποιηθεί στο Ίδρυμα Ευγενίδου από 2 έως τις 4 Οκτωβρίου 2025 με θέμα Κίνδυνοι της Θαλάσσιας Αποστολής, υπό νέα οπτική γωνία. Το συνέδριο συνεχίζει μια επιστημονική παράδοση 33 ετών, που ξεκίνησε το 1992, και αναδεικνύει τον δεσμό του Πειραιά με τη θάλασσα και τη δυναμική κοινότητα νομικών της ναυτιλίας. Η περιοδικότητα ανά τρία χρόνια στοχεύει στη συστηματική ανταλλαγή απόψεων μεταξύ ακαδημαϊκών, δικαστών, δικηγόρων, παραγόντων της ναυτιλίας και διεθνών εμπειρογνωμόνων.
Η θεματική θα οργανωθεί σε πέντε επιμέρους ενότητες καλύπτοντας τόσο παραδοσιακά όσο και σύγχρονα ζητήματα: ο ρόλος των παράκτιων κρατών και των κρατών σημαίας, εργαλεία του Διεθνούς Δικαίου της Θάλασσας, προβλήματα από συγκρούσεις, θαλάσσια αρωγή και αβαρία στις ουσιαστικές και ασφαλιστικές τους διαστάσεις, αστική και ποινική ευθύνη από ναυάγιο και ανακύκλωση πλοίων, κίνδυνοι για το ανθρώπινο δυναμικό, αειφόρος ναυτιλία και νέοι κίνδυνοι όπως η ατμοσφαιρική ρύπανση, η τεχνητή νοημοσύνη και η αυτοματοποίηση. Στις εργασίες θα συμμετάσχουν πάνω από 40 ομιλητές και συντονιστές από την Ελλάδα και το εξωτερικό, με φυσική παρουσία και δυνατότητα υβριδικής παρακολούθησης. Για πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής λειτουργεί η ιστοσελίδα https://imlc2025piraeus.gr/.
Από ηθικής σκοπιάς που βασίζεται στο καθήκον, οι θεματικές του συνεδρίου απαιτούν κανόνες και πρακτικές που μπορούν να γενικευτούν ως καθολικοί κανόνες δράσης και που σέβονται την αυτοτέλεια και την αξιοπρέπεια των ατόμων. Η πρόληψη της ρύπανσης, η προστασία του πληρώματος και η δίκαιη κατανομή ευθυνών μεταξύ κρατών και φορέων πρέπει να θεωρούνται υποχρεώσεις, όχι απλώς επιλογές οικονομικής σκοπιμότητας. Η λήψη αποφάσεων πρέπει να υπακούει σε αρχές που θα μπορούσαν να γίνουν καθολικοί κανόνες χωρίς αντίφαση.
Επιτακτικές πρακτικές για βελτίωση της κοινωνίας και του περιβάλλοντος περιλαμβάνουν: θεσμοθέτηση σαφών και επιβαλλόμενων κανόνων προληπτικής ασφάλειας, διαφάνεια και υπευθυνότητα στην εφαρμογή τους, προτεραιοποίηση της ανθρώπινης ζωής έναντι βραχυπρόθεσμου κέρδους και προσεκτική έρευνα και εφαρμογή της αυτοματοποίησης με ανθρώπινη εποπτεία. Οι επαγγελματίες, οι φορείς και οι νομοθέτες οφείλουν να ενεργούν με συνεχή σεβασμό προς το κοινό συμφέρον και το μέλλον της θάλασσας, ώστε οι κανόνες που θεσπίζουν να υπηρετούν τη βιώσιμη και δίκαιη ναυτιλία.